TECHNISCHE INFO


1. Lijnboren, Honen, en In en Uitlaatkleppen stellen
2. Luchtcompressor handleiding

INDUSTRIE

Alphen aan den Rijn oktober 2005

UIT DE PRAKTIJK
Daar ik Jan van Asselt niet in het bezit ben van een computer, dus ook niet van internet, is een nicht van mij (buiten mijn weten) zo goed geweest om voor mij een heel boekwerk te maken van de INDUSTRIE-site. Hier ben ik heel erg blij mee.
Na dit geheel doorgelezen te hebben zie ik hier en daar nog wel enkele technische fouten en verkeerde manieren van aanpak.

Ik heb bijvoorbeeld gelezen over Lijnboren, Honen, en In en Uitlaatkleppen stellen.

Deze wil ik graag toelichten,

LIJNBOREN
Als de krukas niet beschadigd is maar de lagers moeten wel vernieuwd worden. Men gaat niet de boven en ondercarter van elkaar halen om deze te lijnboren, de beide carters demonteren geeft heel veel extra werk.

Als de krukas wel beschadigt is zodat deze opgezuiverd moet worden dan moeten beide carters wel van elkaar om de krukas te demonteren. Na gehele demontage van de gehele motor, zoals beschreven is bij krukas schade, gaat men als volgt te werk. Men plaatst het ondercarter los op een fundatie, monteert de halve onderlagerschalen in het ondercarter, op nr. 2 na dit is namelijk het axiale paslager, deze wordt eronder getornt als de krukas in het ondercarter ligt. Dit is om te voorkomen dat de pasrand bij montage van de krukas wordt beschadigt.

(no. 2 is het 2e hoofdlager van waar het vermogen de motor verlaat) Nu boven op ondercarter monteren en ankerbouten vasttrekken, deze zet men vast vanuit het midden over en weer naar de voor en achterkant van de motor vast. Als de moeren vastgedraaid zijn moet men daar niet meer aandraaien. Nu kan men de krukas in zijn lagers pasmaken. Want bij het vastzetten van beide carters op elkaar kan het ondercarter vervormen omdat deze zwakker is als het bovencarter. Met deze uiteenzetting wil ik zeggen, of men nu gelijnboorde of oude lagers waar de krukas al jaren in gedraaid heeft monteert, Men moet altijd de ligging van de krukas in zijn lagers controleren en indien nodig corrigeren. Deze beschrijving is alléén van toepassing bij de VD-motoren, niet bij de D-motoren.

CILINDER voeringen honen
In het honen van voeringen zie ik geen enkel voordeel, alleen maar nadelen. De nadelen zijn, Het vergroten van de zuigerspeling in de voering, de zuigerveren zijn onbruikbaar geworden, nieuw loopvlak, nieuwe zuigerveren. De nieuwe zuigerveren en de gehoonde voering moeten op elkaar inlopen, dit geeft een verhoogt smeerolie verbruik. Slijtage delen van het inlopen komen in de smeerolie. Dat betekend dat na een inloop periode men de smeerolie moet verversen of separeren, bij motoren bij een smeerolie circulatie tank kan men een grote magneet in de retour oliestraal in de tank hangen/plaatsen om zoveel mogelijk metaal deeltjes op te vangen.

Niet HONEN maar hoe dan ??
Een versleten zuigerveer moet vernieuwd worden, breng dan de overige veren omhoog zodat de oude veren voor de afdichting zorgen en de nieuwe veer in de onderste veersponning de tijd krijgt om in te lopen op de voeringwand. Als de bovenste veersponning teveel axiaal uitgesleten is moet deze opgezuiverd worden (max. 1 mm ), dat houd in dat hier wel de nieuwe axiaal overmaatse veer in gemonteerd moet worden. Als de motor teveel smeerolie verbruikt (wat is veel) dan is of de cilindervoering versleten, of de olieschraapveren, deze moeten dan vernieuwd worden. Dus het hele hoon gebeuren is slecht voor de motor en voor de eigenaar zijn portemonnee.

KLEPPEN STELLEN, alle type's
In en Uitlaat klepspeling afstellen doet men als de motor op bedrijfstemperatuur is. De juiste bedrijfstemperatuur van de motor is 50-55 graden Celsius. De juiste klepspeling moet zijn 0,7 mm.


Als mij wordt gevraagd naar een bedrijf met veel kennis en ervaring op het gebied van motoren adviseer ik om naar F. Kooyman te gaan in Krimpen aan den IJssel. Ik heb Franklin al vele jaren met raad en daad bijgestaan en aan hem de knepen van het INDUSTRIE gebeuren zoveel als mogelijk over mogen brengen.

Het adres
Asselt

Tekst met uitleg,

Namens oud medewerker van de

Asselt
N.V.MOTORENFABRIEK
"DE INDUSTRIE"
Alphen aan den Rijn.

Jan van Asselt
Alphen aan den Rijn


LUCHTCOMPRESSOR

LUCHTCOMPRESSOR

LUCHTCOMPRESSOR

LUCHTCOMPRESSOR

LUCHTCOMPRESSOR

LUCHTCOMPRESSOR