INDUSTRIE-GENOTEN

Categorie » Alle


Pieternella II

Motorsleepboot "PIETERNELLA II"

ex. "VITESSE", ex. "CATHARINA", ex. "JACO"
Type: 3VD6A

 
 

Eigenaar : Jos Govers
  Alkmaar
Medegebruiker, schipper : Dick van der Meer
  Alkmaar
Email : f2hdickvandermeer@hetnet.nl

Pieternella II
De sleepboot ''VITESSE'' is gebouwd in 1930/1931 bij de scheepswerf Fa. Bouten & Zn te Delft, en werd voorzien van een 3 cilinder viertact, Lineke-Hoffman motor van 75 pk bij 500 omwentelingen per minuut. De afmetingen van de sleepboot zijn, L 15,57 m x Br 4,36 m x Dg 1,75 m gemiddelde inzinking 1,36 m, 8,035 ton. Opdrachtgever, eigenaar en schipper was dhr. Linssen, domicilie Wessem. Het schip is in de vaart gekomen in 1932., gedoopt ''VITESSE''. Door de recessie in de dertiger jaren kon dhr. Linssen niet meer aan zijn verplichtingen van betaling voldoen en werd de ''VITESSE'' v██r 1940 publiekelijk geveild.

Pieternella II
De ''VITESSE'' werd gekocht door dhr. Th. J. Loog te Nijmegen, naamsverandering sleepboot in de naam ''CATHARINA'' met als domicilie Maasbracht. In 1944/ 1945 werd de Lineke-Hoffman motor van 75 pk vervangen door een sterkere 3 cilinder INDUSTRIE viertact dieselmotor, type 3VD6A, 150 pk, bij 330 omwentelingen per minuut, motornummer 3304. Register geleverde motoren van Motorenfabriek 'INDUSTRIE'', motor geleverd op 29-04-1944 aan dhr. Th.J.Loog & Zn te Nijmegen.

De INDUSTRIE is op de fabriek in Alphen aan den Rijn ingebouwd. Dhr. Th. Loog was met de sleepboot ''CATHARINA'' tijdens zijn eerste reis onderweg met de nieuwe Industrie motor, komende vanuit Alphen aan den Rijn en werd ter hoogte van Willemsdorp door een afgeworpen bom van een geallieerd vliegtuig lek geslagen en zonk. Dhr Th. Loog is overboord geslagen en is daarbij verdronken. Na de berging van de sleepboot en de reparatie's is het voortgezet door moeder Loog, de zoon heeft later het schip overgenomen.

In 1960 werd de sleepboot ''CATHARINA'' verkocht aan dhr. C. de Rijk. Naamsverandering sleepboot in de naam ''JACO'' domicilie bleef Maasbracht. In 1965 werd de oude stuurhut vervangen door een grotere stalen stuurhut en in 1969 werd de door ketting aangedreven enkel roer vervangen door met assen aangedreven dubbele zweefroeren. In 1972 werd de sleepboot ''JACO'' aan dhr. O.Schlobke te Kalkar uit West Duitsland verkocht voor recreatief gebruik. Naamsverandering sleepboot in ''PIETERNELLA II''.

In 1975 kwam de sleepboot ''PIETERNELLA II'' van dhr O.Schlobke naar Alkmaar voor de verkoop, de bemiddelaar voor de sleepboot was Ruben Vogel uit Alkmaar deze kwam in contact met havenmeester Dick van de Meer , zijn vraag was; kan de sleepboot in Alkmaar een ligplaats krijgen voor de verkoop en wil jij eventuele kopers van informatie voorzien en indien er een serieuze koper zich aandient ermee proefvaren. Dick is daarop ingegaan, uiteraard met een financi╬le afspraak. Omdat zijn ervaring 25 jaar schipper uit de beroepsvaart (mvs. CORNELIA) deze sleepboot met INDUSTRIE motor geen probleem kon zijn. Er werd afgesproken dat de sleepboot na verkoop geen aanspraak op een ligplaats kon maken in Alkmaar. Tevens werd er afgesproken dat hij de sleepboot kon gebruiken op eigen initiatief, en heb heeft er met zijn gezin vele weekenden en in de vakantie met de sleepboot mee gevaren en dat beviel uitstekend.

Pieternella II
1976, vlak voor de zomervakantie, kwam dhr. J.J.F.(Jos) Govers uit Eindhoven in beeld als serieuze koper voor de sleepboot en hij kocht de "PIETERNALLA II" via Ruben Vogel van dhr O.Schlobke. Naam van de sleepboot werd niet gewijzigd. Jos Govers in dienst bij Shell Tankers als WTK 1, deelde mede dat hij, binnen twee weken weer zou worden opgeroepen door Shell Tankers om weer voor vier maanden te gaan dienst doen op een Shell Tanker.

Hij had de vraag of het mogelijk was dat de sleepboot als thuishaven, met ligplaats Alkmaar kon krijgen want in Eindhoven zag hij geen mogelijkheden i.v.m. toezicht. Er is toen een deal gesloten wat inhield; als hij niet thuis was, dat Dick met de sleepboot kan recre╬ren en als tegenprestatie zou hij op de sleepboot toezicht houden, totaal onderhoud plegen van het binnen en buitenwerk van de sleepboot. Wat hij tevens gedaan heeft is het gehele verleden van sleepboot uitzoeken en wie de eigenaren waren geweest. Het resultaat hebt u boven kunnen lezen. In 1992 is Jos Govers van Eindhoven naar Alkmaar verhuist.

Pieternella II
Nu 2004, In combinatie van toezicht en onderhoud vaart Dick nog regelmatig met de ''PIETERNELLA II'' om te recre╬ren en een enkele keer om te slepen, uiteraard in gezamenlijk overleg met eigenaar Jos Govers. Zij hopen nog vele jaren dit gezamenlijk te kunnen doen, en zo te genieten van het schip met haar INDUSTRIE, met het geweldige geluid uit de pijp !!!.

Dick van der Meer is 14 jaar eigenaar geweest van het mvs schip ''CORNELIA'' met ██k een INDUSTRIE, het schip is nu eigendom van Olivier v.d. Klippe uit Dordrecht en de naam is ''SPES SECUNDA'' . Deze staat op de site, ''SPES SECUNDA''

Bron: Th.(Dick) van der Meer
Alkmaar

Pieternella II
Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 3VD6A
vermogen : 150 e.p.k.
soort : 3 cilinder
omw./min. : 330
bouwjaar : 1944
motornr. : 3304
aflever datum : 29-04-1949
Pieternella II Pieternella II Pieternella II