BOUW VAN HET SCHIP

Er werd besloten om een nieuw schip te bouwen, een sleepboot (recreatiesleper), met als voorstuwing een langzaam lopende motor met daarbij behorende hulpmotoren.
We wilden nostalgie in de machinekamer!
Het ontwerp werd gemaakt door Frits Coers uit Loosdrecht. Er was veel overleg over het model, afmetingen, indeling en bijbehorende details. De plaatsing van de langzaam lopende hoofdmotor stond in dit ontwerp centraal.

tekening

Zover wij weten worden er maar weinig van deze scheepsmodellen gebouwd.

Het werd een rondspant van 18.15 m lang x 4.85 m breed en een diepgang van 1.55 m. Door deze geringe diepgang blijven er toch veel plaatsen bereikbaar en is het vaargebied zeer groot.

Door het aanbrengen van kimkielen werd aan een aantal voorwaarden voldaan; stabiliteit, mogelijkheid tot droogvallen en een gesloten koelsysteem voor de motor en de hulpmotoren.

De machinekamer wilden we inrichten in de sfeer van de jaren ´30 met daarin als middelpunt de hoofdmotor met daarbij de hulpmotoren. Dit alles gescheiden van het woongedeelte. De wens was een nostalgisch schip te realiseren.

Je kunt dus eigelijk zeggen; we bouwden een schip om de motor.

Bij het ontwerp van het schip moest rekening worden gehouden met de keuze van de motor en hulpmotoren. Deze zijn bepalend voor de afmetingen van het schip gezien het gewicht van de motor (motor met omkeerkoppeling 10.500 kg).

De overige wensen waar het schip aan moest voldoen als recreatiesleper waren:

Nadat dit en nog vele details waren bepaald werd de tekening definitief.

Het casco van het schip is gebouwd bij Flevo Jachtbouw in Nijkerk. Deze werf had voor ons al eerder een opduwer de LAURA B gebouwd.

Het was voor die werf een echte uitdaging om zo´n sleepboot te bouwen. De samenwerking met de werf was optimaal. Tijdens de bouw werd er veel overlegd en er waren vele details die ter plaatse werden uitgewerkt. Dit was belangrijk voor het eindresultaat. Het schilderwerk is opgebouwd uit een twee componenten laksysteem.

Na ca 10 mnd. was het casco zover gereed dat zij te water kon. In Brabant aangekomen werden de hoofdmotor en de hulpmotoren geplaatst. De afbouw vergde nog vele jaren om te komen tot het uiteindelijke resultaat.

Inmiddels varen we met veel plezier en volle tevredenheid met het schip. Het is erg aangenaam met een langzaam lopende motor te varen. Het mooie is het geluid, je kunt de omwentelingen bijna tellen door de klappen uit de uitlaatpijp.

Druk hier voor het motorgeluid: motorgeluid in voorbereiding.

 
naar boven