RESTAURATIE

Categorie » Alle


28-12-2004: Restauratie Dieu-Donne 3031797
20-03-2005: Reacties van bezoekers
30-10-2005: Restauratie update
30-12-2005: Motor opgepoetst


28-12-2004: Restauratie Dieu-Donne 3031797

Sinds 12-07-04 ben ik eigenaar van de motorsleepboot Dieu-Donne. Deze heette voor die tijd Chris-m De boot heeft behoefte aan wat achterstallig onderhoud en daar ben ik nu mee bezig.

Dieu-donne
Afmeting van de sleepboot:
15,64 lang x 4,77 breed
1,90 diepgang
4,40 doorvaarhoogte
Motornummer: 3205
INDUSTRIE type 3VD6A
150 e.p.k.
330 omw./min.

Dieu-donne
Dit schip is gebouwd in 1946 bij scheepswerf Den Heeten in Leidsendam. De INDUSTRIE motor is toen in het schip gekomen en draait nu na 58 jaar nog naar volle tevredenheid. Ik wil u met wat foto's en tekst op de hoogte houden van het restauratie verloop. Dit zal niet zo erg snel gaan daar ik een eigen ondernemer ben en mijn bedrijf veel tijd vraag maar ik probeer er wel enige lijn in te krijg.


Dieu-donne Dieu-donne Dieu-donne
Hier is wel duidelijk te zien hoe slecht het met er de zijkant van de roef aan toe was. Hier kunt u zien dat we bezig zijn met een nieuwe zijkant in de roef te zetten. U kunt ook zien dat de stuurhut wel een beetje lak kan gebruiken. Hier kunt u zien dat we een nieuw stuk in het dek gezet hebben. Dit was wel nodig omdat het dek daar helemaal verrot was. Het dekkleed licht over de achterroef omdat deze nog niet is af gelast.

Dieu-donne Dieu-donne Dieu-donne
Hier is duidelijk het hoeklijn wat tegen de zijkant van de machinekamer en het gangboord gelast is te zien Hier ligt een deel van de roef het is wel te zien dat het aan vernieuwing toe is. De kozijnen zijn van teakhout en zijn best nog wel goed, maar die worden ook vernieuwd Hier is een foto van de stuurhut zijkant en voorkant van de ook hier moest wat vernieuwd worden, dit is al gedaan onder deze plaats zit de wc en dat heeft veel roest veroorzaakt.

Dieu-donne Dieu-donne  
Hier is er een nieuw stukje in de stuurhut gelast, om de hoek is het ook vernieuwd met een stuk in het roefdek maar dat is op deze foto niet goed te zien. Een blik op het gangboord naar voren.  


30-10-2005: Restauratie update

Dieu-donne Dieu-donne Dieu-donne
Mandeksel in dagtank gemaakt dit was wel nodig om de tank schoon te maken, deksel is van RVS Pijp word hier weer op orde gemaakt door er nieuwe platen en een halfrond in te lassen. Pijp in de verf.

Dieu-donne Dieu-donne Dieu-donne
Pijp op kleur en voorzien van letters. Pijp aan boord geplaatst ,dit ivm het schouwen van de boot door de schouwcomissie. Bezig met het verlengen van de stuurhut,hier is de opening van het gas hok zichtbaar deze is nu door een deur afgesloten.

Dieu-donne Dieu-donne Dieu-donne
Passen en meten. Machinekamerkap passen en hoeklijn aan stuurhut lassen. Hier zit het voorlopig in de verf dit is gedaan omdat wij met de sail wilden mee varen.

Dieu-donne Dieu-donne Dieu-donne
Hier is de oude naam verwijderd en de kop wat gericht. Hier is er een nieuwe plaat in gelast en in de menie gezet. Hier is er een nieuwe plaat in gelast en in de menie gezet.

Dieu-donne Dieu-donne Dieu-donne
De nieuwe naamborden zijn er op gezet, vind het wel stoer staan RVS strippen in de raam sponningen gelast hier in worden de teakhouten kozijnen in vast gezet. Een kijkje op de motor, hier moet nog wel wat aan gebeuren.

Dieu-donne Dieu-donne Dieu-donne
Wat schroefwater aan de kont hier liep de motor. Dat is hier wel te zien 150 klappies. Achterkant stuurhut en machinekamerkap.

Dieu-donne Dieu-donne Dieu-donne
Zij-aanzicht stuurhut. Gemaakt tijdens sail 05 Gemaakt tijdens sail 05

Dieu-donne Dieu-donne Dieu-donne
Gemaakt tijdens sail 05 Foto van het schip. Een nieuwe vloer in het achteronder aan het maken, dit heb ik gedaan om hier een opslagruimte van te maken .

Dieu-donne Dieu-donne  
Nieuwe vloer in het achteronder. Nieuwe vloer in het achteronder.  


30-12-05: Motor opgepoetst

We heb enkele foto's van de INDUSTRIE gemaakt, hier van heb ik de kleppen nagezien die moesten worden geslepen en in geschuurd. De tuimelaars zijn opgeknapt, de stoterstangen schoon en glad gemaakt en hier en daar wat opgepoetst. Zoals op een foto te zien, er is een tuimelaar bij die van gietijzer gemaakt is. Nu ben ik op zoek naar een andere tuimelaar ook een van brons. Dat zou wel beter staan.
De vraag naar de tuimelaar(s) staat ook op het forum.

Dieu-donne Dieu-donne Dieu-donne
Dieu-donne    

20-03-2005: Reacties van bezoekers

Hallo, even reageren op het loffelijk initiatief van degene die de motorsleepboot "Dieu-Donne" weer in oude glorie wil herstellen, ik hoop dat we op termijn weer van het prachtige geluid van de 3 VD 6A kunnen genieten op de vaderlandse wateren, en dat dit industrieel erf goed behouden blijft voor het nageslacht.

Kees Keijzer. Papendrecht.


Het verslag van de Dieu Donne, (ex Chris M) heb ik met belangstelling gelezen, deze sleepboot heeft een flink aantal jaren in Spijkenisse gelegen , de eigenaar was gestopt met varen en is later naar een verzorgings huis gegaan, waarna de boot weg gegaan is. Ook in haar werkzame leven heb ik deze boot op korte afstand mee mogen maken, nooit vergeet ik dat ik tijdens een vakantie in 1983 met het recreatie schip van mijn vader aan de Rijnkade in Arnhem afgemeerd lag, op een gegeven moment hoorde ik in de verte het geluid van een langzaamlopende scheepsmotor. Na verloop van tijd kwam de Chris M er aan, ze lag gekoppeld aan het achterschip van een afgeladen sleepschip met 1500 ton laadvermogen. Het geheel ging misschien 5 km per uur, maar wat wil je, die 150 echte PK'S moesten dan ook echt werken met een afgeladen 1500 tonner langs zijde! Van het geluid van de INDUSTRIE heb ik staan genieten tot de combinatie uit zicht was en niet meer te horen was. Van 1981 tot 1992 ben ik als sluiswachter op de Rozenburgse sluis werkzaam geweest, ik heb haar menig maal mogen schutten , en haar zien sjouwen met sleepschepen tot 2000 ton laadvermogen aan toe. Als er wat werken aan gaat een INDUSTRIE is die heeft moeten beulen dan is die het wel. Hopelijk mag ze het nu "rustig" aan doen.

Arie Vogelaar Rotterdam


Wordt vervolgd.

INDUSTRIE